Dester Calibrája

Az autóm (Opel Calibra C20XE) felújításának története, amely tanácsokkal, segítséggel és érdekességekkel is szolgálhat Calibra tulajdonosoknak.

Kapcsolat

Olyan kérdésed van, amivel kapcsolatban még nincs bejegyzés? Írj a destercalibra kukac gmail pont com címre!

Facebook

Friss topikok

Címkék

abarth (1) akkumulátor (2) angeleyes (2) autó (2) autókölcsönzés (1) autómosó (1) autópálya (1) autóvétel (2) autó építés (1) baleset (1) bárdi autó (1) bc (2) bicikli (1) bilincs (1) biztosíték (1) blokk (1) board computer (2) bosch (1) busz (1) c20ne (1) c20xe (3) c25xe (1) calibra (1) chip (1) chiptuning (1) did (1) digitális műszerfal (2) díszléc (1) dodge (1) dtm (1) dual info display (1) ebay (1) egyenetlen alapjárat (1) előzés (1) érmetartó (1) facebook (1) fagyálló (1) fals levegő (1) fedélzeti computer (2) fedélzeti számítógép (2) fék (1) fékbetét (1) fékdugattyú (1) féktárcsa (1) felni (1) felújítás (1) fényszóró (1) ferrari (1) feszültségszabályzó (1) fiat (1) ford (1) futómű (1) garázs (1) generátor (1) gumicső (1) gyertya (3) gyújtás (3) gyújtáselosztó (1) gyújtáselosztó fedél (1) gyújtáskábel (1) gyújtótrafó (2) halogén (1) hengerfej (3) hengerfejtömítés (1) hengerfej síkolás (1) hid (1) hitel (1) hódmezővásárhely (3) hőmérséklet jeladó (1) honda civic (1) hűtő (2) hűtőcső (3) hűtőfolyadék (2) hűtőrendszer (1) hűtőventilátor (1) hűtővíz (4) imbusz (1) irmscher (1) jani (1) katalizátor (1) keke rosberg (1) kerékpár (1) kezes (1) kézifék (1) kézifékkonzol (1) kipufogó (1) klíma (2) kopogásérzékelő (1) kresz (1) laci (6) lámpa (1) lámpamagasság (1) led (1) léptetőgomb (1) london (1) makett (1) málta (1) mammuth (1) márió (1) matchbox (1) mercedes (1) mg (1) mini (1) misi (5) motor (1) msd (1) msd blaster (1) műszaki vizsga (1) nyomáspróba (3) olaj (3) olajgomba (1) olajnyomás (1) pára (1) pillangószelep (1) powercap (2) programtároló (1) projektor (1) punto (1) rc (1) reset (1) seb (1) selejt (1) sfi doboz (1) spoiler (1) szeged (3) szelepfedél (1) szélesítés (1) szervó (1) tárcsafék (1) távirányítás (1) tech1 (1) termosztát (2) tolatólámpa kapcsoló (1) tömítés (1) tömítés átégés (1) toyota (1) tuning (1) vásárlás (1) winney (1) x25xe (1) xenon (1) zebra (1) zsolti (8) [Címkefelhő]

2010.01.01. 22:30 Dester

A fedélzeti számítógép (BC) befaragása

Ha már decemberben nem sikerült bejegyzést írni (hiába, ez a karácsonyi időszak már csak ilyen), legalább 2010 induljon gyorsan egy friss írással. Ezúttal a Calibrák egyik legkedveltebb extrájáról, a fedélzeti számítógépről lesz szó. Gyakori rövidítése a BC a Board Computer után, a továbbiakban én is így fogok rá hivatkozni.

A BC három fő részből áll: magából az egységből, a léptetőgombból és a hőmérséklet-jeladóból. Nekem egyelőre nincs jeladóm, ezért hőmérsékletet nem mutat - még. Alapvető feltétel, hogy legyen kivezetve a citromsárga csatlakozó a BC helye mögött, én már a vásárlás előtt megbizonyosodtam róla, hogy az én autómban van ilyen. (Nem tévesztendő össze a kesztyűtartó mögötti szintén sárga csatlakozóval, ami sokkal nagyobb és köze sincs a BC-hez. Ha jól tudom, ez a csatlakozó a klímához kell, sajnos az én autómból egyelőre ez is kimaradt.) Az alábbi képen a sárga csatlakozó foglalata látható a BC hátulján. A baloldali fehér rész alól pattintható ki a programtároló modul, amiről később még lesz szó.

Maga a BC egység beépítése nem túl nagy ördöngősség. Ki kell pattintani az órát (vagy DID-et, akinek az van - Dual Information Display), előhalászni a sárga csatlakozót (ez bizony azért küzdelmes lehet, ha hátul van a fejegység mögött valahol), rádugni a BC-t, bepattintani és kész is. Arra érdemes vigyázni, hogy az analóg órához vagy DIDhez vezető két csatlakozó véletlenül se testeljen össze semmivel. (Sztori a keretesben.)

Sokkal macerásabb a léptetőgomb beépítése a kéziféknél lévő konzolba. Az én autómban érmetartó volt a helyén. Ezen a ponton nem voltak túl következetesek az Opel mérnökei. Az teljesen érthető, hogy a vezetékezés eleve készen van a kézifékkonzoltól a sárga csatlakozóig, de a BC hiányzik. Ennek az az oka, hogy egyszerűbb (és nem utolsósorban olcsóbb) gyárilag ugyanazt a kábelezést szerelni minden autóba, és csak az extralistától függően betenni vagy nem betenni magát az egységet (a példa kicsit sarkított azért). A léptetőgomb bekötése viszonylag egyszerű: ki kell szerelni a kézifékkonzolt és a csatlakozót bedugni a számára kialakított helyére, az elektromos ablak csatlakozója mellé. A beszerelése viszont nagyon nem egyszerű, ugyanis ettől még viszont nem lesz szabad a léptetőgomb helye. A pici extra hardver ugyan pattintós rendszerű, viszont az érmetartó nem, egyben van kiöntve a műanyaggal. Nem is értem, hogy ezt miért így csinálták, ugyanis ha pattintós rendszerű lenne az is - megtehették volna -, könnyen cserélhetővé válna ez a kis alkatrész is. Node nem az, úgyhogy két megoldás képzelhető el. Az egyik, hogy szerez az ember egy olyan kézifékkonzolt, ahol ki van hagyva a léptetőgomb helye, azaz eleve BC-s rendszerű, a másik pedig, hogy az ember szépen kifaragja magának.

Eddig még nem írtam: úgy jött ki a lépés, hogy a szerelést az elektroszaki barátom, Laci végezte el. A BC-t már kipróbáltam korábban (léptetőgomb nélkül), közel rendesen mutatta a pillanatnyi fogyasztást. Be is tettük.

Miután betettük, sikeresen lecsúszott az óra tápcsatlakozójáról a műanyag, és összetestelt hátul a fejegységgel. Némi szépséghiba, hogy mivel a hátsó lámpa LEDezését is kijavította Laci, plusz a középkonzol LEDezését is most fejezte be - ultraszopás volt, erről is lesz szó -, már jócskán éjszakába nyúlt a dolog, így kellően frusztráltak és fáradtak voltunk mindketten, úgyhogy külön jólestek az ilyen kis nyalánkságok. Kevésbé finoman szólva kerek mondatokban kitartóan baszdmegeltünk.

Szerencsére csak a biztosíték sült ki. A fejegység egy körön van belsőtér-világítással és a vészvillogóval, mint kiderült. Pótbiztosíték mindig van két garnitúra az autóban, úgyhogy gyorsan megoldottuk a problémát egy biztosítékcserével.

Ahogy már mutattam fenn, a kézifékkonzolnál a faragást választottuk, egyrészt éppen a fenti keretesben írt "haladjunk már" okok, másrészt cseredarab hiánya miatt. Az érmetartót amúgy sem használtam, nem volt nagy érvágás az elvesztése. A műanyag nagyon makacs (nem csoda, hőállónak és igen keménynek kell lennie), így Laci jó ideig fúrta-faragta-csiszolta sokszor oda-odapróbálgatva a léptetőgombot, mire az végül pontosan bepasszolt a helyére. Az eredmény magáért beszél, abszolút nem látszik még közelről nézve sem, hogy gyárilag nem az volt ott.

Nem tudom, hogy gyárilag hogy van beszerelve (nem láttam még túl sok BC-s Calibrát), de a szalagkábel elhelyezkedése miatt úgy szereltük be, hogy felülre került a reset gomb (domború), alulra, az ablakemelő gombjaihoz közelebb a léptető (süllyesztett). A BC a következőket tudja sorrendben (aki már ismeri, nyugodtan ugorja át ezt a részt):

  1. pillanatnyi fogyasztás
  2. átlagfogyasztás
  3. átlagsebesség
  4. a tankban lévő benzinnel megtehető maximális távolság
  5. stopper
  6. külső hőmérséklet

A 2. és 3. pont külön-külön is nullázható a reset gomb nyomvatartásával, a stopper pedig szintén a reset gombbal indítható, állítható meg és végül nullázható, ebben a sorrendben. A felbontása tizedmásodperc és a háttérben is fut. Az órát a két gomb közötti első pillantásra nem látható süllyesztett pöckökkel lehet állítani. Jól jöhet egy toll vagy más hegyes szerszám a művelethez, körömmel nem fog menni. Az egyik pöcök az órát, a másik a perceket "tekeri". Az óra ilyenkor még nem jár (ezt villogó kettősponttal jelzi a BC az óra-perc között), az egyik nagy gomb megnyomásával kell nyugtázni az értékeket, ilyenkor a kettőspont kijelzése állandósul.

Később vettük észre, de már korábban is kaptam néhány információmorzsát a calibrás fórumon, hogy a 8V-hez való BC nem teljesen jó a 16V motorú Calibrákhoz. Nekem ugyanis 8V BC-t sikerült szereznem. A különbség egy pici, belső, kihúzható alkatrészben rejlik, az ún. programtárolóban, ez tartalmazza a motorspecifikus részt. A programtároló átprogramozható a diagnosztikai csatlakozón keresztül Tech1-es műszerrel, nem kell feltétlenül cserélni az EPROMot. Ehhez kell egy kód, ami a kerékméret, motorkód, évjárat, kilométeróra típusa (LCD vagy sima) és egyebek alapján tudatja a BC-vel, hogy milyen géppel is van dolga. (Köszönet az infóért tgabikának!) Én nem akartam szenvedni átprogramozással, szerencsére a fórumon az egyik kolléga pont egy 8V programtárolót keresett, mivel pont fordított volt nála a felállás. Egy egyszerű postai cserével megoldottuk ezt a problémát is. (A 8V chippel minimum 1,3 liter/óra volt üzemmeleg motornál a pillanatnyi fogyasztás, a 16V-ssel 1,1-1,2.) Íme a programtároló modul:

Leellenőriztem a BC által mutatott átlagfogyasztást is a régi megszokott papíros módszerrel. Zömében városban használtam az autót a tesztidőszak alatt, és mindössze 3 tized volt az eltérés a BC és az általam számolt érték között. A még megtehető kilométerek valóságtartalmát még nem tudtam ellenőrizni, de többen írták, hogy nem érdemes vakon hinni neki. Azért úgy nagyjából jónak tűnt az az érték is.

Már csak egy apró kozmetikai beavatkozás volt hátra. Laci korábban megcsinálta a középkonzol nagy részének LEDezését piros-kékre, amit a BC beépítésével egyidőben befejezett, úgyhogy a BC háttérvilágítása sem maradhatott gyári narancssárga. Az izzó könnyen cserélhető, csak ketté kell nyitni a BC-t, és a kialakított foglalatból könnyen kicsúsztatható. Ide is kék LED került.

Sajnos teljes sötétben épp hogy csak láthatóak az értékek (ebből a szempontból nem szerencsés a kék háttérvilágítás, no de a szépségnek ára van), így lehet, hogy még plusz LEDeket fog Laci beépíteni később. Vélhetően majd akkor, ha hőmérséklet jeladót is sikerült szereznem, így két legyet ütünk egy csapásra. Az alábbi képen a gyári és a módosított háttérvilágítás látható. A két kép kicsit csal, nem adja vissza korrektül a valóságot. A baloldali kép készültekor igencsak erős volt a környezeti világítás, míg a kék esetében teljes sötétben fotóztam (érdemes összehasonlítani a feliratokat). Ráadásul a képen sokkal kevésbé kontrasztos a kijelzés, mint a valóságban. Szabad szemmel azért jobban láthatóak a számok. (A óra mellett az "F" betű a hőmérsékletjeladó hiányára utal, hibát jelez.)

Felötlött a szerelés folyamán egy extra projekt lehetősége is. Egyes Astra modelleken (is) található olyan ablaktörlőkar, amelyik ugyanúgy néz ki, mint az enyém, de a végén van két plusz gomb, pont a BC-nek. Ehhez a plusz kábelt át kell vezetni a kormányoszlopnál lévő kábelköteggel együtt a BC-ig, kimérni a lábakat és ezt a két plusz gombot is rákötni az egységre. Nem egy nagy wasistdas, de idő hiányában erre már nem maradt idő. Ha sikerül beépíteni, arról is fog természetesen bejegyzés születni. Jó lenne ezt a projektet is tető alá hozni, mert bizony kissé kényelmetlen ott lenn kotorászni... Szerencsére Laci és én is kellően lelkesek vagyunk.

Ezzel a bejegyzéssel szeretnék egyúttal boldog új évet is kívánni minden hűséges és kevésbé hűséges olvasómnak. :)

11 komment

Címkék: led laci reset biztosíték bc fedélzeti számítógép did fedélzeti computer board computer hőmérséklet jeladó kézifékkonzol léptetőgomb programtároló érmetartó dual info display tech1


A bejegyzés trackback címe:

https://calibra.blog.hu/api/trackback/id/tr971635763

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tomcali83 2010.09.08. 14:11:57

Sziasztok!
Tok veletlenul en is beszivtam a kek ledezessel mert nem tul jol lathatoaka az adatok sotetben,ha valaki tudja a modjat hogyan lehetne +ledeket bevezetni ossza meg velem:)
Udv.:Tomi

Dester 2010.09.08. 14:20:21

Már megtaláltuk a módját, csak még erről nem született poszt, mert a hőmérséklet jeladóval együtt terveztem kiírni magamból, az meg épp folyamatban van.

Szóval... ki kell forrasztani a gyári foglalatot, majd két kisebb, de nagyobb teljesítményű LEDet V alakba elforgatva a kívánt hatás elérhető, bár nem árt még némi trükközés, hogy kicsit terítsen is. :) Ha szeretnéd, tudok adni kontaktot, aki (gondolom) pici pénzért pár perc alatt megcsinálja.

Tomcali83 2010.09.08. 15:07:54

Hi!
Kosz az infot folytasd a blogot király:)
Udv.:Tom

Dester 2010.09.08. 15:08:18

Köszi, igyekszem, amennyire csak időm engedi. :)

outstep01 2011.07.07. 21:43:31

Üdv!
Annyival kiegészíteném ezt a nagyon hasznos leírást hogy a leg egyszerűbben úgy tudod megnézni hogy van e (kis sárga) hogy kipattintod az órát egy pl késsel vagy csavarhúzóval (fontos hogy az óra alatt nyúlj be a tartója alá mert ott pattintható ki a leg egyszerűbben sérülés, törés nélkül) majd kiveszed az autórádiót és az óra mögötti kábelt mozgatva kukucskálsz a rádió mögé. Benyúlsz, megragadod az a kábelt ami mozog és óvatosan húzod arra amerre engedi. Ha látsz egy sárga csatlakozót kihúzod amíg meg nem látod az alját és megszámolod hány apró lyukacska van rajta! A BC nek a csatlakozója 26 pin es, lábas vagy milyenes. Ha a kis sárga csatin is annyi a lyuk akkor győzelem!
Be lehet szerezni a bc-t meg a többit!

Dester 2011.07.08. 08:22:21

@outstep01: Köszi a kiegészítést :)

outstep01 2011.07.11. 20:08:51

Hőmérséklet jeladót sikerült beépíteni?
Erről sajnos nem találtam leírást!
Ha sikerült akkor megkérhetnélek hogy majd segíts nekem is ha beszerzek egyet?

Egyébként én is a napokban szereltem be a bc-t az autómba és sokat segített a leírásod!

Dester 2011.07.11. 22:57:11

@outstep01: sikerült, és nem véletlen, hogy nem találtál. Külön posztot nem ér meg, de itt hátha tudok segíteni, és remélem mindenre jól emlékszem. A lényeg a lényeg, a sárga csatlakozótól elvileg megy egy kábel a tűzfal felé vagy talán azon keresztül, aminek a vége egy csatlakozóban végződik. Erre a csatlakozóra kell rádugni a hőmérsékletjeladót, az eleve kábellel jön, és összepasszintható a kettő. Minden Calibrában ott van elvileg az előkészítés, a gyári helye az első lökhárítóban van, szemben állva az autóval a jobb oldalon. Hogy az enyém pontosan hova lett téve, nem tudom, de majd rákérdezek.
A fenti munkálatokat akkor érdemes megcsinálni, ha egyébként is valamiért meg kell bontani a műszerfalat, mert eléggé nagy macera, nekem is ezért nem volt nagyon sokáig beépítve. A klímaszerelésnél aktuálissá vált. :)
Remélem tudtam segíteni újfent!

outstep01 2011.07.18. 11:30:19

Azt meg tudnád mondani hogy jeladót honnan tudok legkönnyebben beszerezni a bontókon kívül?

Dester 2011.07.18. 11:40:51

@outstep01: calibraclubos tagoktól, hátha esetleg akad valakinek. Próbáld meg a forum.calibraclub.net fórumon vagy a Facebookon a "Calibrások" csoportban.

outstep01 2011.07.18. 15:51:41

Köszi!

A calibraclubon regisztrálva is vagyok egy ideje! :)
süti beállítások módosítása