Dester Calibrája

Az autóm (Opel Calibra C20XE) felújításának története, amely tanácsokkal, segítséggel és érdekességekkel is szolgálhat Calibra tulajdonosoknak.

Kapcsolat

Olyan kérdésed van, amivel kapcsolatban még nincs bejegyzés? Írj a destercalibra kukac gmail pont com címre!

Facebook

Friss topikok

Címkék

abarth (1) akkumulátor (2) angeleyes (2) autó (2) autókölcsönzés (1) autómosó (1) autópálya (1) autóvétel (2) autó építés (1) baleset (1) bárdi autó (1) bc (2) bicikli (1) bilincs (1) biztosíték (1) blokk (1) board computer (2) bosch (1) busz (1) c20ne (1) c20xe (3) c25xe (1) calibra (1) chip (1) chiptuning (1) did (1) digitális műszerfal (2) díszléc (1) dodge (1) dtm (1) dual info display (1) ebay (1) egyenetlen alapjárat (1) előzés (1) érmetartó (1) facebook (1) fagyálló (1) fals levegő (1) fedélzeti computer (2) fedélzeti számítógép (2) fék (1) fékbetét (1) fékdugattyú (1) féktárcsa (1) felni (1) felújítás (1) fényszóró (1) ferrari (1) feszültségszabályzó (1) fiat (1) ford (1) futómű (1) garázs (1) generátor (1) gumicső (1) gyertya (3) gyújtás (3) gyújtáselosztó (1) gyújtáselosztó fedél (1) gyújtáskábel (1) gyújtótrafó (2) halogén (1) hengerfej (3) hengerfejtömítés (1) hengerfej síkolás (1) hid (1) hitel (1) hódmezővásárhely (3) hőmérséklet jeladó (1) honda civic (1) hűtő (2) hűtőcső (3) hűtőfolyadék (2) hűtőrendszer (1) hűtőventilátor (1) hűtővíz (4) imbusz (1) irmscher (1) jani (1) katalizátor (1) keke rosberg (1) kerékpár (1) kezes (1) kézifék (1) kézifékkonzol (1) kipufogó (1) klíma (2) kopogásérzékelő (1) kresz (1) laci (6) lámpa (1) lámpamagasság (1) led (1) léptetőgomb (1) london (1) makett (1) málta (1) mammuth (1) márió (1) matchbox (1) mercedes (1) mg (1) mini (1) misi (5) motor (1) msd (1) msd blaster (1) műszaki vizsga (1) nyomáspróba (3) olaj (3) olajgomba (1) olajnyomás (1) pára (1) pillangószelep (1) powercap (2) programtároló (1) projektor (1) punto (1) rc (1) reset (1) seb (1) selejt (1) sfi doboz (1) spoiler (1) szeged (3) szelepfedél (1) szélesítés (1) szervó (1) tárcsafék (1) távirányítás (1) tech1 (1) termosztát (2) tolatólámpa kapcsoló (1) tömítés (1) tömítés átégés (1) toyota (1) tuning (1) vásárlás (1) winney (1) x25xe (1) xenon (1) zebra (1) zsolti (8) [Címkefelhő]

2010.04.03. 22:37 Dester

Látni és látszani

Minden autónak vannak konstrukciós hibái, amelyek az autó tervezése során még nem ismertek, de később - leginkább évek múlva - megkeserítik a tulajdonosok életét. Annak idején innovációnak hirdették, hogy az újfajta projektoros kialakításnak köszönhetően mennyire szuper lett a Calibra lámpája, mivel egymás mellett elfér a ködlámpa, a reflektor és a tompított fényszóró is (plusz az index), mindez keskeny csíkban. Dekoratív, annyi szent. Sajnos egy-két évtized elteltével nem igazán az innováció jut eszünkbe erről (legfeljebb azoknak, akiknek nem volt még Calibrájuk), ebben szerintem minden Calibra-tulajdonos társam egyetért. Nézzük, miért.

Elsőként a ködlámpa értelmetlensége. Abban a magasságban semmi, de semmi értelme nincs a ködlámpának, mivel tejködnél ígyis-úgyis a ködöt világítja telibe, hiába az autó orra elé világít. Köd csak az út fölötti keskeny sávban nincs, így abban a magasságban is lenne célszerű elhelyezni. Egyetlenegy haszna van: úgy-ahogy elfogadható kiegészítő fényt ad, ha a kimattult foncsorú, szentjánosbogárként világító lámpa mellé bekapcsoljuk. Ezzel máris elérkeztünk a lámpa legfőbb rákfenéjéhez, a foncsorhoz és a projektorhoz. Tényként kezelhető, hogy a tizenéves Calibrák gyári lámpája semmit sem ér már, ráadásul rettenetesen balesetveszélyes. Egy, a Carstylingon megjelent ide vonatkozó írásban a szerző a saját autójának típushibái között a második helyen említette, gyanítom, egyáltalán nem véletlenül. (Hogy miért a rozsdásodás van az első helyen, arról még nekem is lesz mit mesélnem egyszer...)

Mivel a vadiúj gyári lámpa nagyon drága (mostani áron kb. 75000 Ft/db), az évek és a szükség, nomeg a híres magyar találékonyság rengeteg jó és kevésbé jó megoldást szült már a lámpa minőségének javítására. Újra lehet foncsoroztatni a lámpát, lehet bele Fiat Punto projektort tenni, esetleg az egész lámpatestet is le lehet cserélni olcsóbb, utángyártott (pl. AngelEyes stílusú) lámpára. Xenont is csak felújított vagy új lámpába érdemes tenni. Ez utóbbin már túl voltam, xenont már az év decemberének közepén vettem.

Kis intermezzo. 2007 decemberében történt, hogy teljes nyugalommal autóztam éjszaka Hódmezővásárhelyről Szeged felé, egy lélek sem volt se előttem, se utánam, csak messzebb jött valaki szemben, ezért a reflektorom már nem égett. Nem siettem, 80-85 körül haladhattam a Szeged előtti négysávos szakasz külső sávjában. Természetesen szar tompítottal, bekapcsolt első ködlámpával, mint rendesen. Közvilágítás nuku, tehát csak ezekre hagyatkozhattam. Egyszer csak majdnem a két sáv közötti terelővonalon, de még az én sávomban megpillantottam valamit, keresztben fekve az úton, valószínűleg a hátával felém. A mai napig nem tudom, mi lehetett, fehér göndör szőre volt, vagy egy kisebb bárányféleség (bár az ritka arrafelé), vagy egy nagyobb testű kutya lehetett. Biztosan nem élt már, ezt a nyomokból láttam. Nos, 80 körül nagyon gyorsan megteszi az ember azt a pár métert, amíg a lámpa fénye bevilágítja előtte a teret, és olyankor már nem sokat tehet. Éreztem, hogy fékezni már semmi értelme, így elrántottam a kormányt balra, majd hirtelen vissza jobbra, hogy valahogy legalább a két kerék közé vegyem a szerencsétlent. (Ha jobbra rántottam volna először, úgy leszaladok az útról, mint a szél.) Csikkantak a téligumik, de nem sikerült tökéletesen a manőver. Hallottam némi csontroppanást és egy enyhe tompa puffanást, én meg ezzel szinkronban elfehéredtem. Amint magamhoz tértem, megálltam az út szélén megnézni, mi történt.

A kerekek kissé véresek, húscafatok a küszöb alján, a bal hátsó keréken, a kipufogódobon és a csövön is. Szőrdarabok az első lökhárító alján és a koptatókon. Kicsit meglökdöstem az autót itt-ott a sötétben, látszólag nem szakadt le semmi, minden műszakilag rendben lévőnek tűnt.  A szerencsétlen állatot nem mertem megnézni, de némileg vigasztalt a tudat, hogy nem én végeztem ki. (Nagy állatbarát vagyok, de a vért sem bírom.) Később - már a városban - alaposan átnéztem az autót (kellett hozzá az a kevéske kis gyomor, ami van), de nem találtam semmilyen kárt az autón. Viszont ez volt az a pont, amikor megfogadtam, hogy valamilyen sürgős megoldást kell találni a lámpaproblémára, mert még bizony sokáig lesz a napok nagyobb részében sötét.

Az AngelEyes mellett döntöttem, ennek több oka volt:

  1. nem akartam meghalni amiatt, hogy látnom kellett volna valamit az úton, de nem láthattam, mert a lámpám hulladék
  2. nem akartam gányolással, szereléssel tölteni az időt (ez nem jött be végül maradéktalanul)
  3. az egyik oldali projektorom már megolvadt, a másik meg már megbarnult
  4. nagyon tetszett/tetszik a fekete AngelEyes lámpatest a teljesen átlátszó búrával

A Calibráknak műanyag a projektora, így nézett ki az enyém:

Nos, ezek után ne csodálkozzon az ember, ha a lámpa nem oda világít, ahová kéne. Még aznap este feltúrtam a német Ebayt és elkezdtem lámpákat keresni. Volt is dögivel. Megnéztem alaposan az eladó értékelését, és végül másodjára sikerült is lecsapni a kiválasztott termékre (az elsőt elvitték az orrom előtt, kb. egy másodperccel az aukció lejárta előtt). Miután átutaltam a pénzt, izgatottan vártam a csomagot. Egy pénteki napon ért oda a lóvé, szombaton (!) adták fel postára, és néhány nap múlva, szerdán már meg is érkezett Hódmezővásárhelyre. Németországból. Nem rossz tempó, itthon is bevezethetnék...

Az én lámpám FK márkájú, ebben megváltoztatták a sorrendjét is a projektoroknak, a ködlámpa és a reflektor helyét felcserélték. Három helyzetjelzőt is kialakítottak: a lámpa szélső felső sarkában két nagy fényű fehér LED világít, a tompított és a reflektor projektora köré angel eyes karikát tettek (ezeket külön kell bekötni), a konzervatívak viszont betehetnek egy-egy rendes helyzetjelző izzót is, annak is megvan a foglalat. Én ez utóbbit nem használom, mert nem szeretek karácsonyfának látszani és a karikák sem érvényesültek kellőképpen, a másik kettő bőven elég. Azért be van kötve, biztos, ami zicher. Csupán izzót nem tettem bele. (Érdekes, hogy a műszakin még ezt is soknak találták, aztán meg az izzó hiányát kifogásolták... A fene se érti ezeket.)

Szóval a lámpa megérkezett, Márió barátommal (régi gyerekkori cimborám) neki is álltunk beszerelni. A lámpa cseréjéhez le kell venni az első lökhárítót, ami nem egy bonyolult művelet. A motorháztető felnyitásakor azonnal látszik három csavar, a kerékjáratoknál is van egy-egy, valamint az alsó részen is akad néhány. Ezek kicsavarása után az egész elem óvatosan leemelhető, nem árt, ha a biztonság kedvéért két ember áll neki ennek a műveletnek.

A lámpánál csak annyi bűvészkedést kell megejteni, hogy a megfelelő vezetékeket össze kell forrasztani, mivel ahogy írtam is korábban, három teljesen különálló lehetőség adott a helyzetjelző számára. A többi izzó a szabványos csatlakozón keresztül kapja a naftát, így ha egyszerű cseréről van szó, akkor nem túl bonyolult szerelésről van szó. Node - ahogy szinte minden esetben - nálam nem ment egyszerűen...

A tompított projektora dönthető, egy hosszú menetes rúd húzza-tolja az egyik oldalát ki-be, így állítható a vetítés magassága és távolsága. Ez lehet manuális tekerentyű, ekkor egyszerűen odanyúlva lehet kézzel szabályozni a tompított magasságát, vagy rácsatlakozhat erre a rúdra egy kis motor is, ezáltal az utastérből is kényelmesen állítható az autó terhelése függvényében. A gond nálam ott kezdődött, hogy mivel a projektor már megolvadt, valószínűleg emiatt (nomeg az évek viszontagságai és a hőtermelés miatt) a lámpamagasság-állító motor gumitömítése gyakorlatilag összeolvadt a projektor házával, így gyakorlatilag csak letörni tudtam a lámpáról. Esélytelennek tűnt, hogy fel tudjam újra szerelni egy új lámpatestre. No igen, viszont ha nincs meg ez a menetes rúd, akkor a projektort semmi sem tartja a helyén, ekkor pedig "lifeg", ami egyrészt nem tesz jót a projektornak, másrészt az autó orra elé fog világítani. Én pontosan így jártam. A bal oldalon motor volt, amit nem tehettem vissza, a jobb oldalon manuális tekerő volt, ami ugyanúgy járt, mint a motor.

Először persze nem tudtam, hogy a projektort semmi sem tartja a helyén ilyenkor, ha hiányzik ez az alkatrész, végül erről a német eladó felvilágosított. Gyorsan szerezni kellett egy manuális tekerőt, mivel a motor drágább, én meg épp nem voltam túlságosan eleresztve. Mivel nem akartam szétveretni a projektort belülről, egy rövid ideig kompletten bal lámpatest nélkül közlekedtem (csak nappal, a jobb oldalit a törött manuális tekerővel nagy nehezen sikerült rögzítenem), míg Mohácsról egy segítőkész calibrás kolléga villámtempóban küldött nekem két tekerőt. Utána el kellett még menni precízen beállíttatni a lámpákat, erre Budán kerítettem sort, így a lámpa ezen része össze is állt.

Bár jó minőségű halogén izzókat adtak az AngelEyes lámpával gyárilag, nekem már megvolt a xenon izzópárom, szerettem volna ezeket is benn tudni, ha már minden más készen állt. Igen ám, de már a lámpatestek beszerelése közben észrevettem a matricát a lámpatesten, hogy HID (High Integrity Discharge) izzók nem rakhatók be a lámpatestbe.

Hogy miért? Nos, erről csak homályos információkat hallottam. Az a legvalószínűbb ok, hogy a HID fényforrások másmilyen UV sugárzást bocsátanak ki, mint a hagyományos izzók, és az arra nem felkészített búrák belsejét idővel elmattítja. Én - bár nem túl sok kilométert teszek az autóba - semmi ilyesmit nem tapasztaltam az elmúlt három évben, ennek ellenére azt javaslom, hogy mindenki csak saját felelősségére szegüljön ellen a matricának...

Márpedig a xenon izzó pont HID típusú. És valóban: fizikailag nem fért be a H1-es izzó a foglalatba, mivel a xenon izzó része egy segédszál is, ami az izzó tetejét köti össze az alsó részével. Nos, ennek az oldalt futó segédszálnak nem volt hely, hurrá. A hosszával épp nem volt gond. Bár hosszabb egy hagyományos izzónál, de éppen befért volna még ettől, és mivel a középen lévő xenon gázbuborék izzása bocsátja ki a fényt, a vetítés képe elvileg nem változik meg, mivel a gázbuborék épp ott van, mint ahol a halogén izzónál a wolframszál. Node az a fránya segédszál... Nem maradt más megoldás: ki kell reszelni neki a helyet. Ennyit a buheramentességről... (Csak zárójelben: ez a művelet garanciavesztést okoz és nagyon könnyen el is lehet szúrni, így nem vállalok felelősséget semmilyen ebből eredő kárért. Én szóltam. :))

Márióval nekiálltunk a reszelésnek, de előtte még ragasztószalaggal megjelöltem a lámpa vetítési képét a falon, hogy utána pontosan ugyanúgy be tudjuk állítani, elkerülve az újabb szakműhelylátogatást. Mit mondjak, már a lámpa kiszerelésekor is este 8  körül járt az idő, amúgy is nyűgösek voltunk, úgyhogy kellően tele volt már a tökünk az egésszel. De ha már elkezdtük... Én tartottam a lámpát búrával felfelé, ő alulról reszelte apró lépésenként, és hogy a fémforgács se szóródjon ezerfelé, egy ipari porszívó csövét is odatartottuk a lámpa alá. Nos, sokáig tartott. Óvatosan kell csinálni, mert ha az embert túlságosan is elkapja a lelkesedés, az izzó lötyögni fog a foglalatban, ez pedig nem túl szerencsés. Tehát: kicsi reszelés, próba. Még nem jó. Megint kicsi reszelés... Teszt. Majdnem jó! Még egy kicsi reszelés. Hopp, már jó benn is van. Na jó. Ez a "hopp" nem teljesen felel meg a valóságnak. Mire végeztünk mindkét lámpatesttel, Márió megforrasztotta és leszigetelte a két lámpának a kábeleket (mivel a trafót közbe kell iktatni, no meg persze nem fért át a xenon dupla zsinórja a projektor hátsó takarójának a gumitömítésén, azt is el kellett vágni kicsit), felszereltük a trafókat, visszaszereltük a lámpákat és a lökhárítót, nagyjából éjfél körül járt az idő. Márió persze néhányszor (úgy ötpercenként) elküldött melegebb éghajlatra egy-egy "baszdmeg" között, én pedig jobbnak láttam kussolni.

De megérte. A különbség a régi lámpa és az AngelEyes között ég és föld, valamint a halogén izzó és a xenon között is van egy szolid nagyságrendnyi különbség. Végre esős úton is látszik a lámpa fénye, a csóvába eső területen szinte gőzölög az aszfalt a fényerősségtől. A pontosan beállított lámpának köszönhetően nem vakítja a szembejövőket, az elmúlt bő három évben emiatt nem villogott senki szemből.

A különbségeket jól szemlélteti az alábbi összehasonlító ábra:

No comment. Azóta sem bántam meg a szettbe fektetett időt és pénzt. Még egy apróság... Bár erre nem gondoltam a lámpa és a xenon szett vásárlásakor, tapasztalataim szerint  presztizsnövelő tényezőjük is van. Éjszaka nem nagyon erőlködnek előttem autópályán sem, villantás nélkül is lemegy az autósok nagy része a külső sávba. Lehet, hogy egy soktízmillós BMW-t sejtenek mögöttük az őket kísérő negatív felhangú sztereotípiával együtt, közben valamelyest más a dolgok állása... ;)

9 komment

Címkék: ebay halogén lámpa projektor hid punto xenon márió fényszóró angeleyes lámpamagasság


A bejegyzés trackback címe:

https://calibra.blog.hu/api/trackback/id/tr281746910

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dester 2010.09.28. 22:41:45

Bocs, véletlen kilőttem az üzenetedet, de hogy visszakövethető legyen, ezt írtad:

"Úgy értem semmi új post? Mi újság az autóval?"

Válasz pedig: két új post is készül párhuzamosan. Egy a motorral kapcsolatban, és egy rendhagyó, ezt nem lövöm le előre. Az autó már három hónapja szerelőnél van: hátsó fék cseréje, első futómű teljes felújítása (fék nélkül), valamint utólagos klíma beépítés. Ez utóbbival nagy a szívás, mert nem kaptam komplett klímát, mint később kiderült, hiányoznak még alkatrészek hozzá. (Olajhűtőhöz csövek, ventilátorhoz kanóc és relék.) Emiatt húzódik ennyire a dolog, de már eléggé ideges is vagyok miatta. Sajnos nem volt korrekt az eladó.

UnitedParcelService · http://www.hevederzar.hu 2010.09.29. 19:14:53

Hát a klíma utólagos beépítése tényleg nem lehet egy álom. Részvétem. Csak megoldódik most már hamar.

Dester 2010.09.29. 19:18:05

Már a végénél járunk (járnánk), ha meglenne minden alkatrész, amit - elvileg - kifizettem. Egyébként tényleg nem az, főleg azzal együtt, hogy a komplett elektronika egyszer már újra lett kábelezve a Vectra digitális műszerfal miatt (erről is lesz még egy finom kis post), és most megint. Nem véletlen, hogy legjobb tudomásom szerint egyetlen emberke vállalta ezt a macerát eddig Magyarországon.

Köszönöm az együttérzést. :)

Dester 2010.10.02. 19:16:06

Az egyik cimborám, a történetekben Misiként hivatkozok rá (lásd a jobb oldali címkefelhőben).

szombi 2012.12.09. 23:13:42

Én azt mondom, az új pilács a halogénnel remek fényt ad, a régihez képest mindenképp haladás.
Xenonnal nem kéne b*szakodni, még a végén félreállít egy rendőr és rituálisan tarkón lő.
Persze azt sem értem, hogy miért nem lehet az átalakítást műszakival "engedélyeztetni", mindenféle lámpamosót meg automata állítót mellőzve ha egyszer nem vakít! A törvények nem értünk vannak?

Dester 2012.12.10. 20:52:04

@szombi: nincs kizárva, hogy a xenon ki lesz majd szedve egyszer, egyelőre nem tervezem.

A második bekezdésedre pedig részemről egy nagy együttérző sóhaj a válasz...