Dester Calibrája

Az autóm (Opel Calibra C20XE) felújításának története, amely tanácsokkal, segítséggel és érdekességekkel is szolgálhat Calibra tulajdonosoknak.

Kapcsolat

Olyan kérdésed van, amivel kapcsolatban még nincs bejegyzés? Írj a destercalibra kukac gmail pont com címre!

Facebook

Friss topikok

Címkék

abarth (1) akkumulátor (2) angeleyes (2) autó (2) autókölcsönzés (1) autómosó (1) autópálya (1) autóvétel (2) autó építés (1) baleset (1) bárdi autó (1) bc (2) bicikli (1) bilincs (1) biztosíték (1) blokk (1) board computer (2) bosch (1) busz (1) c20ne (1) c20xe (3) c25xe (1) calibra (1) chip (1) chiptuning (1) did (1) digitális műszerfal (2) díszléc (1) dodge (1) dtm (1) dual info display (1) ebay (1) egyenetlen alapjárat (1) előzés (1) érmetartó (1) facebook (1) fagyálló (1) fals levegő (1) fedélzeti computer (2) fedélzeti számítógép (2) fék (1) fékbetét (1) fékdugattyú (1) féktárcsa (1) felni (1) felújítás (1) fényszóró (1) ferrari (1) feszültségszabályzó (1) fiat (1) ford (1) futómű (1) garázs (1) generátor (1) gumicső (1) gyertya (3) gyújtás (3) gyújtáselosztó (1) gyújtáselosztó fedél (1) gyújtáskábel (1) gyújtótrafó (2) halogén (1) hengerfej (3) hengerfejtömítés (1) hengerfej síkolás (1) hid (1) hitel (1) hódmezővásárhely (3) hőmérséklet jeladó (1) honda civic (1) hűtő (2) hűtőcső (3) hűtőfolyadék (2) hűtőrendszer (1) hűtőventilátor (1) hűtővíz (4) imbusz (1) irmscher (1) jani (1) katalizátor (1) keke rosberg (1) kerékpár (1) kezes (1) kézifék (1) kézifékkonzol (1) kipufogó (1) klíma (2) kopogásérzékelő (1) kresz (1) laci (6) lámpa (1) lámpamagasság (1) led (1) léptetőgomb (1) london (1) makett (1) málta (1) mammuth (1) márió (1) matchbox (1) mercedes (1) mg (1) mini (1) misi (5) motor (1) msd (1) msd blaster (1) műszaki vizsga (1) nyomáspróba (3) olaj (3) olajgomba (1) olajnyomás (1) pára (1) pillangószelep (1) powercap (2) programtároló (1) projektor (1) punto (1) rc (1) reset (1) seb (1) selejt (1) sfi doboz (1) spoiler (1) szeged (3) szelepfedél (1) szélesítés (1) szervó (1) tárcsafék (1) távirányítás (1) tech1 (1) termosztát (2) tolatólámpa kapcsoló (1) tömítés (1) tömítés átégés (1) toyota (1) tuning (1) vásárlás (1) winney (1) x25xe (1) xenon (1) zebra (1) zsolti (8) [Címkefelhő]

2009.11.22. 19:10 Dester

Megállni (is) tudni kell

Amióta az autót megvettem (három és fél éve), sok kisebb-nagyobb alkatrészhez már hozzá kellett nyúlni. Kevés kivétel volt ez alól: lényegében csupán a váltó, kuplung és fék. (A fékolaj cseréjét nem számolom ide.) Ennek mindössze annyi volt az oka, hogy ezek mind jól működtek a nálam töltött idő alatt, egészen mostanáig. Ebben a bejegyzésben a fékről és annak részleges felújításáról lesz szó.

Kezdem a kézifékkel, azzal lesz a kevesebb mondanivalóm. Az évek alatt már többször kellett utánaállítani, mert nem fogott eléggé, két alkalommal is kifejezetten kellemetlenül ért a mellékhatása: egyrészt amikor még Szegeden laktam, a ház mellett egy külön garázst béreltem az autónak. Úgy-ahogy sík volt ugyan a padlója (nem volt lebetonozva), de pont az első kerekek vonalában futott a földben egy keresztvas. Csak úgy tudtam beállni, ha az első kerekek ezen álltak. Ha a kerekek mögött futott volna a vas, akkor kiütöttem volna a garázs hátulját az autó orrával (mindig orral előre álltam be), ha meg előtte, akkor a garázsajtót nem tudom becsukni. Így - bár nem túl üdvözítő a gumik szempontjából - kénytelen voltam a vas tetején megállítani az autót és úgy rögzíteni.

Az egyik reggel, mikor mentem az autóért, feltűnt, hogy "V" alakban meghajolva áll a két garázsajtó, egymásnak feszülve. Először nem tudtam mire vélni, aztán észrevettem, hogy az autó nyomja a két ajtót belülről. Egészen egyszerűen a kézifék megfáradt (sebességben nem szerettem hagyni), tehát nem volt kellő mértékben behúzva, így az autó  egyszercsak nagy unalmában az éjszaka valamikor legurult a keresztvasról, szépen neki az ajtónak. Az aztán a zár miatt megtartotta, de itt-ott görbült ez-az, úgyhogy elő kellett szednem a nagykalapácsot, hogy a garázst újra rendesen zárni lehessen.

A másik eset az idei műszakin történt. Az autó megbukott, mert nem volt eléggé erős a kézifék. Éreztem ezt én már korábban is, vagy tizenöt kattanás után fogott rendesen, de mindig adott volt megoldás: sebességben hagytam az autót (az ominózus fenti eset óta amúgy mindig). Ez persze nem volt nyerő külön a kéziféktesztnél. Lilult a vizsgáztató feje a bal egyesben, két kézzel húzta a kéziféket, de nem volt elég. Mehettem újra. Zsoltinál tettem egy látogatást, a lehető legszorosabbra állította (három kattanásnyira). Ezután az autó átment az ismételt műszakin. (Voltak kisebb problémák még, de majd a műszakiről is írok egy komplett novellát.) Zsolti az utánállításnál egyúttal megállapította, hogy lassan a kézifékbetéteket is cserélni kell. Ez még nem történt meg, ráérek vele egyelőre, nem hajt a tatár.

A másik nagy téma az üzemi fék. A Calibráknál elöl-hátul tárcsafék van, és amióta az autó nálam van, ugyanazokat a tárcsákat-betéteket koptattam. A műszakin (és persze a szezonális kerékcseréknél is) mindig megnézettem, hogy állnak a betétek. Fékkel, futóművel, gumival nem játszunk. Ahogy telt-múlt az idő, egyre csökkenő számot kaptam, de minden alkalommal még bőven megnyugtatót.

A hengerfejcsere után nyáron aztán elkezdett az autó némileg furcsán viselkedni. Tolatáskor, főleg kitekert kormányállásban csilingelő hangot adott néha-néha, eléggé zavaró volt. Aztán már nemcsak tolatásnál. Végül már nemcsak kitekert kormányállásban. Egyúttal a nyáron feltűnt, hogy egyre kevésbé tudok megállni autópályán erősebb fékezésnél, hamarabb elkezdett brummogni a fék és rohamosan romlott a fékhatás is. Mindezt annak dacára, hogy amikor csak lehet, igyekszem manuálisan (képzavar) hűteni a féket úgy, hogy nem egyszerre nyomom, mint süket a csengőt, hanem pumpálva fékezek. Annak idején, amikor még a családi Peugeot 205-öst vezettem, nem nagyon volt más mód, mert azzal 120-ról már nem nagyon lehetett megállni, ha az ember ráfeküdt két lábbal a fékre, akkor sem. (Egyszer, még rutintalan koromban majdnem csattantam is emiatt.) Visszatérve: Zsolti és Misi is alánézett egyszer-kétszer az autónak, de egyikük sem látott semmi rendelleneset. Mivel emlékszem, hogy anno a Rover 220D-nél milyen durván csiripolt a fék, mikor elkoptak a betétek, nekem volt egy olyan sejtésem, hogy talán most is ez a helyzet, habár a Calibrában van fékkopásjelző, de az nem jelzett még vissza egyszer sem.

Aztán elkezdett fékezéskor is úgy csikorogni az autó a kerekeknél,  hogy az emberek összerezzenntek a buszmegállókban, ezután megvetően néztek, a mókusok meg közben potyogtak a fákról. Tenni kellett valamit. Nem voltunk biztosak benne, hogy a fékszett cseréjével megszűnik a csiripolás, de legalább a fékem jó lesz. Zsolti becslése szerint a betétek 20%-osak lehettek elöl, úgyhogy pont időszerűnek látszott egy csere. Viszont, ha már ott vagyunk, miért ne lehetne jobb az új szett, mint a gyári? Legyen tárcsacsere is, ki tudja, mikoriak a mostaniak.

Körbekérdeztem a calibrás társadalmat, többen a Brembo Max tárcsa / Ferodo betét párost ajánlották. Mivel a Brembo Max mart tárcsa, gyorsabban eszi a betéteket, de jobb lesz a fékhatás is - valamit valamiért. Betétből egy egyszerűbb Ferodo pakkot rendeltem, kezdetnek jó lesz, nem akartam versenybetéteket egyelőre.

Meg is érkezett a Brembo Max tárcsa villámtempóval:

A Ferodo betét is:

Nagyon szépen látszik a makróképen, hogy néz ki pontosan a bemarás:

Az biztos, hogy a mély bemarásoknak köszönhetően jobban kapaszkodnak majd a betétek a tárcsába, és talán némileg segíthet a hőelvezetésben is. Idővel ki fog derülni.

Természetesen a csere nem ment egyszerűen, miért is ment volna? Az autómnál eddig még soha semmi sem ment egyszerűen. Ezúttal is - naivan - azt hittem, hogy gyorsan megússzuk: kerék le, tárcsa le, betét ki, majd fordítva vissza az egész, és ugyanez a másik keréknél is. Persze nem így történt. Zsolti észrevette, hogy a dugattyú sincs épp a legfényesebb állapotában. Ez szó szerint értendő: igencsak rozsdásak voltak, feltételezések szerint ez is okozhatta a csiripoló hangot olykor-olykor.

Zsolti alapos munkával megtisztogatta mindkettőt, amennyire csak tudta, de megemlítette, hogy nem ártana majd ezeket is cserélni, mert tökéletes úgysem lesz. Arról nem is beszélve, hogy hiányzott mindkét oldalon a dugattyúnál a gumitömítés, ezeket még pótolni kell, mert erre nem számítottunk, így pótalkatrész sem volt kéznél.

Ezeket az időigényes apróságokat leszámítva más különösebb probléma nem történt, még jó... Ugyanis a szerelés erősen az estébe nyúlt így is. A régi fékbetét tényleg igencsak el volt használva, itt egy rettenetes minőségű összehasonlító fotó, mea culpa:

A felső a régi betét, az alsó a 100%-os vadiúj. Nehezen lehetne összetéveszteni a kettőt. Bár a tárcsák nem voltak annyira rossz állapotban, Zsolti szerint még valószínűleg a gyáriak voltak, így azzal kárt biztosan nem okoztunk, ha ezeket is lecseréltük. Elvégre - ebben az esetben - már 17 év és kilométerek százezrei vannak mögötte. Mindenesetre eltettem őket tartalékba.

Az új szett fékhatásáról egyelőre nem tudok kézzelfogható információkat adni, mivel egyelőre bőven a összeszoktató-koptató fázisban vannak. Még néhány száz kilométert kell végigszenvedni így - ésszel -, utána remélem érezhető lesz a különbség a régi szetthez képest. Ami még jó hír, hogy egyelőre a csiripolás is megszűnt. Ha nem tér vissza a közeljövőben, akkor vagy a fékfelújításnak köszönhető a megszűnése, vagy a gumicserének, ugyanis a fékszereléssel egyidőben a nyári-téligumi cserét is megejtettük. Mivel külön felnin is vannak (a nyári gyári alufelnin, a téli gyári acélfelnin), ez is lehet az ok... Ha addig nem, majd tavasszal kiderül.

Margóra, itt a poszt végén egy kérdés, ha már a fékről volt szó: mitől van az, hogy amikor két éve nyáron a szervószíj lerúgta a generátorét (vagy fordítva), akkor a fék (!!!) piros visszajelző lámpája gyulladt ki? A fékkel természetesen nem volt semmi gond, működött a fékszervó is. Fizetek annak egy sört, aki ezt megválaszolja...

 

1 komment

Címkék: szeged futómű misi garázs zsolti fék fékbetét féktárcsa kézifék műszaki vizsga fékdugattyú tárcsafék


A bejegyzés trackback címe:

https://calibra.blog.hu/api/trackback/id/tr481544366

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KissAttila · http://www.csicso.com 2009.11.23. 09:19:22

Az azért volt, csak hogy tudjad, mert kónuszos lett a dekni és belevert a stabilizátorba...
süti beállítások módosítása